Press "Enter" to skip to content

Helgetur til Bergen

Jeg har aldri vært særlig begeistret for å fly. Da jeg bodde i Køge, Danmark, for 12 år siden ble jeg nødt til å sette meg på flyet en gang i mellom for å betraktelig korte ned på reisen min til Norge. Det var langt mindre strev å ta toget til Kastrup og fly til Torp enn det var å ta toget rundt hele Danmark og ta båten fra Hirtshals og hjem. Men etter jeg hadde flyttet tilbake til Norge igjen senere og skulle ned til den årlige julefesten skjedde det noe og jeg klarte ikke å sette meg på flyet igjen. Jeg var grågrønn i ansiktet før jeg i det hele tatt hadde satt meg i bilen da Marius kjørte meg bort til Torp, og flyvertinna som stod ved gaten og gjorde sitt kommenterte at jeg så ikke helt bra ut og om jeg kanskje burde la være å reise hvis jeg var såpass dårlig.
(Også godt mulig hun så hvor grønn jeg var i ansiktet og tenkte sitt at hun ikke var interessert i å vaske opp oppkast etter meg, hva vet jeg egentlig?)

Siden den gang har jeg tatt den lange reisen til Køge via ferge og tog, og mesteparten av tiden har jeg meldt avbud for den er så sinnsykt lang og slitsom at jeg egentlig ikke orker.

Men i denne omgang skulle jeg heller ikke til Danmark, jeg skulle bare til Bergen. Min venninne skulle gifte seg og jeg var forlover. Jeg hadde først vurdert å ta nattoget fra Drammen, men jo lengre tid jeg brukte på å bestille jo dyrere ble den. Til det punktet at det brått ble billigere å fly. Og siden jeg skal til Svalbard i Mars 2019, så kan jeg liksågodt begynne å øve meg litt nå.

Dash 8 er et meget intimt propellfly med overdimensjonert motorkraft. Hver gang det starter opp motorene føles det som at det er et spørsmål om tid før propellene sliter resten av flyet i stykker.

Men flyturen gikk helt greit. Vi døde ikke skrikende mens flyet styrter ned i en fjellvegg og ingen kastet opp, spesielt ikke meg. Å fly igjen er tydeligvis noe jeg får til uten større problemer. Selvsagt skal det krisemaksimeres litt i bakhodet et par dager i forveien, men jeg ser ikke på det som et alltfor stort problem. Mental krisemaksimering > brekninger ved 10 000 fot.

Det var sol, men litt kjølig, da jeg ankom Bergen fredag ettermiddag. Jeg var nesten skuffet, for når man er i Bergen for første gang og man har hørt så evinnelig mye om dette “Bergenværet” så forventer man nesten det skal være på plass når man først er der. Og drittværet man ønsker seg, det dukker da gjerne opp. For resten av kvelden pøste det ned.

Hotellet jeg hadde booket meg var Basic Hotel Bergen. Billigste skiten jeg fant med eget bad. Skulle du formodningen noensinne ta deg en tur til Bergen og trenge overnatting, så er dette IKKE et hotell jeg anbefaler. La meg forklare hvorfor;

Det er to barer ved siden av hverandre, i første etasje av bygningen, som spiller høy musikk til halv tre om natten. Du kan ha vinduene åpne om du vil, har ingenting å si. For lyden kommer fra etasjene UNDER, ikke utenfra. Jeg var allerede forberedt på at det kom til å være en del høy musikk da jeg hadde lest anmeldelsene i forveien. Og jeg prøvde til og med øreproppene som lå KLARE på rommet da jeg kom. De hjelper ikke. For musikken du hører er primært bassen, og bassen lager skjelvinger og vibrasjoner som ikke selv hørselvern kan blokkere ut.

Det er TV på hvert eneste rom. Men ikke pokker om jeg forstår hvorfor. For å kunne se på tv må du tydeligvis ha en form for streaming app eller noe, men de forklarer ikke hvilken spesifikk app det er eller hvor du kan få tak i den eller om det i det hele tatt går ann til å streame fra mobilen. Det finnes ingen annen informasjon på hverken tv’ens infoside når man slår den på eller infopapiret ved skrivebordet. Og jeg ringer ikke resepsjonen  klokken et om natten for å spørre om hvordan tv’en fungerer. Kjip og giddalaus som jeg er.

På sengen var det lagt en pyntepute og et “sengeteppe” som knapt dekker litt av fotenden. Sånt er.. dritekkelt. Det er sikkert der for å skape et slags personlig preg på rommets design eller noe, men når et beigebrunt teppe har mørkere brune flekker på seg som ser ut som bæsj, da er det på høy tid det sendes til rens eller napalmbehandling.

Det er sikkert ikke vanskelig å forstå det var det første jeg fjernet fra mitt åsyn da jeg kom inn på rommet og fikk satt fra meg sekken.

Bortsett fra alt det var rommet i seg selv helt greit, slitent men greit. Badet hadde en grei størrelse, jeg brukte sykt mye varmtvann de to nettene jeg var der. For noe trenger man å gjøre når man venter på at baren skal stenge og tv’en kun har youtube.

Og Bergen er en flott by å besøke.

Det hadde allerede begynt å regne ved det tidspunktet min venninne plukket meg opp for sightseeing, så vi holdt oss til bilen. Men hun kjørte meg rundt, pekte og forklarte.  Og det skorter ikke på ting å se. Det skal dog nevnes at jeg ikke nødvendigvis kan noe særlig om Bergen eller vet nøyaktig hva Bergen har å by på. Det eneste jeg egentlig visste noe særlig om var Brygga, Akvariet og Fløibanen.  Min venninne prøvde iherdig å få meg med i Ulriken, og jeg merker det utgår noe helt sinnsykt, for jeg liker ting som har bakkekontakt.

Til slutt reiste vi til Olsvik hvor hun bor, spiste litt lasagne og skravlet om ditt og datt.

Lørdag hadde jeg en del timer å slå ihjel før vielsen, så jeg tok på meg støvlene mine og trasket ned mot Brygga. Eller, jeg prøvde ihvertfall å traske i retningen av Brygga. GPS’en på min mobiltelefon er alt annet en god, så det tok et par forsøk før jeg fant den riktige veien og ved det tidspunktet hadde jeg fått forferdelige vannblemmer under hælene. Så jeg dukket inn i nærmeste turistsjappe og plukket med meg et par tykke sokker jeg kunne utjevne støvlene med.

Brygga er et veldig flott område, og jeg likte veldig godt sidegatene. Det er ganske tydelig at det er et yndet turiststed med mye design og kunst rettet mot turismen. Deriblant fant jeg en butikk som solgte ting laget fra rein og sel. Deriblant 40 forskjellige varianter av ostehøvelen. Angrer litt på at jeg ikke kjøpte med meg en, for de var jo festlige. Og jeg trenger en ostehøvel til i livet mitt når jeg tenker etter.

Jeg gikk også forbi Fisketorget og ved et tidspunktet gikk jeg fullstendig feil og fikk med meg Grieghallen også før jeg fant hotellet mitt igjen.

Vielsen fant sted på “Kode 1” som visstnok også er et kunstmuseum. Vi ble ørlite forsinket da det andre vitnet hadde klart å gå til feil kode-bygg, men etter litt tid dukket han til slutt (heldigvis) opp. Vielsen varte i ganske nøyaktig 5 minutter og så var det ut døren igjen.

Vi tusler bort til Egon Bristol og får plass i kjelleren. Maten er god og samtalen går lett. Bergensere er svært flinke til å inkludere deg i en samtale selv om de ikke nødvendigvis kjenner deg. Noe jeg savner av og til i enkelte sammenhenger på Østlandet. Etter et par timer er maten spist, skravlingen er overstått for nå og vi reiser oss for å dra. Jeg blir invitert videre til Olsvik men jeg er alltfor sliten etter natten uten søvn at jeg velger å vende tilbake til hotellet.

Etter en times tid går det opp for meg at jeg ikke har noe snacks eller noe å spise skulle jeg bli sulten, så jeg stikker ut igjen for å plukke opp noe.

Du vet når man er et barn og står i en kiosk og skal velge ut noe, og man tenker at når man blir voksen så skal man endelig få ta med seg alt man vil? Vel, jeg er voksen og jeg finner sjeldent noe jeg faktisk vil ha. Så jeg endte opp med en skolebolle og jordbærlitago. Resten av kvelden og natten ble jeg sittende inne på hotellrommet og se på Netflix på mobilen min. Star Trek Voyager FTW.

Jeg brukte evigheter på å stå opp dagen etter. Rett før 11 ble jeg plukket opp av venninnen min som ga meg en ekstra guidet tur i Bergens forstader før hun kjørte meg til flyplassen.

Marius og jeg har ofte snakket om at det kunne vært gøy å ha en bilferie i Norge hvor vi kjører til de forskjellige byene og bygdene og fjellveier og fjordbåter osv. Bergen var såpass hyggelig at jeg kunne tenkt meg å ta en tur igjen, men gjerne ha litt bedre tid til å se alt. Så det blir nok til at den bilferien blir høyere prioritert de neste par årene.